Nosztalgiával gondolok vissza a karantén előtti utolsó kulturális élményemre, amely egy film díszbemutatója volt a csodálatos Urániában.
Magyarország legszebb filmszínházának a nevéhez fűződik “A Táncz” 1901. április 30-i bemutatója, amit a filmtörténet az első magyar mozgóképnek tart. Emlékére 2018 óta ezen a napon tartják a magyar mozgókép napját.
A Táncz-ot az Uránia vetítőgépésze és a magyar filmtechnika úttörője, Zsitkovszky Béla saját készítésű kamerával, a mozi tetőteraszán készítette, a kor kiemelkedő színészeivel és az Operaház balerináinak közreműködésével, 24 táncot elevenítve meg történeti sorrendben. Bár a film egy tűz során megsemmisült, csupán néhány állókép maradt az utókorra, a képeiből készült képeslapokon és korabeli újságokban megjelent fényképekben. Emlékét az előcsarnokban kiállított “Táncz” box őrzi.
Márciusban itt láttam “A mi Kodályunk” c. rendhagyó dokumentumfilmet, amely Kodály gyermek- és ifjúkorát mutatja be. Két zseniális fiatal muzsikus, Ránki Fülöp zongoraművész és Devich Gergely csellóművész járva végig a híres zeneszerző születésének, gyermek- és ifjúkorának helyszíneit. Megfordulnak Galántán, Nagyszombaton, Kecskeméten, végül Budapesten is, közben megosztják gondolataikat a mesterről.
A szokatlan formanyelvű moziban minden információ a zenészek párbeszédéből derül ki. A Royal Szállodában tartott 1910-es szerzői est megismétlésével azonos helyszínen, a mai Corinthia Hotel báltermében zárul a történet, bejátszva részleteket Kodály I. vonósnégyeséből, kilenc zongoradarabjából és szonátájából gordonkára és zongorára a főszereplő művészek részvételével. A film után a közönség vastapssal köszöntötte az alkotógárdát, köztük Petrovics Eszter rendezőt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.